Wpływ technologii na (bliską) przyszłość miejsc pracy w masowym transporcie publicznym

John Maynard Keynes, słynny brytyjski ekonomista, omówił termin âTechnological Unemploymentâ na długo przed tym, jak przyszłość Autonomicznego Pojazdu zaczęła prześladować perspektywy zawodowe zawodowych kierowców na całym świecie.

Kiedy w drugiej połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku wprowadzono automaty kasjerskie (ATM), pojawiły się powszechne obawy, że w wyniku tego zlikwidowanych zostanie wiele stanowisk kasjerów bankowych. W rzeczywistości liczba kasjerów i pracowników oddziałów banków wzrosła, ponieważ zmieniła się treść stanowisk, obejmując nowe i różne zadania (patrz tutaj).

Mobilność ulega szybkim zmianom. Co ta zmiana oznacza dla miejsc pracy w transporcie publicznym? Autorzy artykułu Deloitte Insights argumentują, że âHistorycznie zapotrzebowanie na siłę roboczą rośnie wraz z postępem technologicznymâ, a jednak twierdzą, że âPodróż rzadko jest płynna.

W sektorze transportu publicznego automatyzacja zabiera już miejsca pracy: sprzedaż biletów przechodziła przez długi proces automatyzacji w ciągu ostatnich około dwudziestu lat. Co stanie się z kierowcami?

Co ciekawe, w artykule Deloitte Insights wymieniono potencjał automatyzacji różnych miejsc pracy w sektorze transportu, a kierowcy autobusów radzą sobie lepiej niż inni:

Jaka jest przyszłość? Trudno powiedzieć, ale oto nasze poglądy na to, co przyszłość mobilności i autonomicznych pojazdów oznacza dla zatrudnienia w sektorze tranzytu publicznego, przynajmniej w najbliższej przyszłości:

1 . Utrata pracy następuje tak szybko.

Chociaż rozpoczęły się pierwsze autonomiczne testy autobusów, może minąć 10 – 20 lat lub więcej, zanim zastąpią one kierowców autobusów. Autobusy mają szczególne cechy, takie jak duże wibracje pojazdu, martwe pole i problemy z manewrowością (pomyślmy o autobusie dwupokładowym), które spowodują, że będą wolniej jeździć autonomicznie w porównaniu z pojazdami mniejszych rozmiarów. Wymogi bezpieczeństwa, okresy testowe i inne czynniki opóźnią powszechne wprowadzanie na rynek autobusów autonomicznych.

2 . Technologia przyczyni się do zwiększenia liczby osób korzystających z transportu publicznego

W miarę jak transport będzie coraz bardziej zaawansowany technologicznie, będzie coraz lepszy. A kiedy stanie się lepszy, więcej ludzi będzie z niego korzystać. W ten sposób miejsca pracy w przemyśle transportowym zmieniają się, a nie odchodzą. W rzeczywistości, gdy zwiększy się liczba miejsc pracy i skala, tak samo będzie i liczba miejsc pracy.

Dzięki autonomicznym pojazdom, popyt na kierowców w końcu spadnie. Jednak innowacje związane z mobilnością i wynikające z nich lepsze usługi (lepsze osiągi na czas, elastyczne trasy autobusowe, możliwe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie planowania rozkładów jazdy autobusów) zwiększą w dłuższej perspektywie czasowej liczbę kierowców we wszystkich rodzajach transportu zbiorowego, od przesiadek po wspólne korzystanie z transportu zbiorowego, a nawet z wahadłowych przewozów pasażerskich. Jeśli w przyszłości więcej osób będzie korzystać z systemów transportowych w swoich pasach miejskich, może pojawić się więcej miejsc pracy w transporcie, aczkolwiek różnych.

3 . Miejsca pracy związane z transportem staną się zależne od danych

W dzisiejszych czasach transport publiczny nadal jest bardzo popularny. Złożone zadania planowania i tworzenia harmonogramów są nadal w wielu przypadkach wykonywane za pomocą długopisu i papieru lub arkuszy kalkulacyjnych, chociaż optymalizacja harmonogramów jest trudnym matematycznym problemem NP-hard. Jednak w miarę jak transformacja cyfrowa wkracza do transportu publicznego, generując dane o biletach, harmonogramach, lokalizacji pojazdów, zapotrzebowaniu na rowerzystów i nie tylko, głęboka ekspertyza naukowa w zakresie danych będzie obowiązkowa dla każdego rodzaju planowania, harmonogramowania i wysyłania transportu, więc każda firma transportowa będzie potrzebowała programistów i naukowców zajmujących się danymi.

Wraz z napływem ogromnych zestawów danych dotyczących popytu na pasażerów, ruchu pojazdów, biletów i informacji o przychodach i nie tylko, dane te będą niezbędne naukowcom do analizy tych danych w celu poprawy tras, przewidywania przyszłego popytu i optymalizacji rozkładów jazdy.Podobnie, programiści będą potrzebni, szczególnie w sektorze AV, do zmiany tras, rozkładów jazdy, objazdów, itp. oraz do dostosowywania kodu w razie potrzeby.

Chociaż firmy zajmujące się masowym tranzytem mogą korzystać z oprogramowania innych firm do prowadzenia działalności, to jednak nadal będą potrzebowały własnych programistów i naukowców zajmujących się danymi, aby zapewnić sprawne działanie i wypełnić wspomniane wcześniej role. Te miejsca pracy mogą nawet trafić do pracowników transportu, którzy zostaną przekwalifikowani, ponieważ ich wcześniejsze doświadczenia w branży transportowej będą nieocenione.

Jeśli kierowcy tranzytowi wykorzystają swoją wiedzę w zakresie wyznaczania tras i harmonogramowania oraz zdobędą umiejętności w tym sektorze zaawansowanych technologii, będą mieli przewagę na nowym rynku pracy w transporcie.

4 . Dbałość o autonomiczne pojazdy

Jedną z mniej znanych potrzeb w świecie transportu jest czystość. Oczekujemy, że transport publiczny będzie czysty i przyjazny. W świecie ludzi kierowcy czyszczą własne pojazdy (autobusy, taksówki), gdy są potrzebne. Ale w całkowicie autonomicznym świecie będzie zapotrzebowanie na specjalistyczne środki czystości. Stacje sprzątające będą rozmieszczone w całym mieście, gdzie ludzie sprzątający będą sprzątać autonomiczne samochody i autobusy, które się zatrzymują.

Podobnie, pojazdy elektryczne będą wymagały stacji ładowania w całym mieście, podobnie jak dzisiejsze stacje benzynowe. Te stacje ładowania będą również potrzebowały pracowników.

Wniosek

A zatem, czy przyszłość mobilności jest przyszłością bezrobocia technologicznego zdefiniowanego przez Keynesa – przyszłością, w której technologia wyeliminuje więcej miejsc pracy niż może stworzyć? Może być za wcześnie, by to stwierdzić, a zmiana może być odległa (przynajmniej w sensie ludzkim), ale generalnie uważamy, że w wyniku mobilności powstanie wiele nowych i różnych miejsc pracy, pozostawiając otwartą kwestię bezrobocia technologicznego.