Przyszłość transportu publicznego

Technologia napędzi systemy transportu publicznego przyszłości, tworząc zrównoważone, przyjazne dla środowiska sposoby ominięcia  i zepchnięcia korków do historii.

Wiele rozwiniętych miast cierpi z powodu zatorów komunikacyjnych, zanieczyszczenia, przeludnienia, energochłonnych samochodów i opóźnień w dojazdach do pracy. Wszystkie one razem przyczyniają się do zmniejszenia wydajności.

Problem ten stanie się jeszcze bardziej dotkliwy, ponieważ ludzkość przechodzi przez jeden z największych impulsów rozwoju urbanistycznego w swojej historii. Według Funduszu Ludnościowego Narodów Zjednoczonych do 2030 roku na obszarach miejskich będzie mieszkać pięć miliardów ludzi. Aby wspierać ten wzrost, niezbędne są wydajne i zrównoważone systemy transportu publicznego.

Prognozowanie popytu

Planiści transportu mają do wykonania uciążliwe zadanie przewidywania przyszłych potrzeb transportu publicznego, ale analiza danych może pomóc.

Rząd Singapuru wdraża bazy danych zarządzania aktywami związanymi z konserwacją prognostyczną i dużą analizą danych w celu prognozowania popytu na pociągi i autobusy. Dane są gromadzone w czasie rzeczywistym za pomocą czujników, a następnie udostępniane podmiotom rozpoczynającym działalność w celu zapewnienia innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu publicznego w przyszłości.

Naukowcy z A*STAR Institute of High Performance Computing w Singapurze opracowali również program nauki maszynowej, który wykorzystuje dane dotyczące zagospodarowania terenu i udogodnień do prognozowania wykorzystania transportu publicznego. W Holandii Holenderskie Koleje Państwowe wykorzystują dane zebrane za pomocą inteligentnych systemów biletowych i monitoringu w czasie rzeczywistym w celu prognozowania popytu i poprawy jakości usług.

Następny przystanek: autobusy bez kierowców

Autobusy przechodzą własną cyfrową transformację, która sprawi, że ponownie znajdą się w centrum transportu publicznego.

Pierwszy autonomiczny elektryczny minibus typu shuttle w ramach usługi publicznej działa obecnie w Lyonie, we Francji. Niezależne, bezobsługowe i elektryczne minibusy NAVYA mają być również wykorzystywane przez Uniwersytet Michigan do przewozu studentów między kampusami. Są one wyposażone w czujniki laserowe i GPS.

Jeśli chodzi o autobusy o dużej pojemności, Mercedes-Benz pilotował autonomiczny autobus na 20-kilometrowej trasie w Holandii. Autobus wykorzystuje kamery, radary i systemy GPS do komunikacji ze światłami drogowymi i automatycznie zatrzymuje się na stacjach. W USA Proterra połączyła się z Uniwersytetem w Nevadzie w celu opracowania w pełni elektrycznego, autonomicznego autobusu.

Dzielenie się jazdą

Rządy starają się również powielać sukces opcji generowanych przez osoby dojeżdżające do pracy, pochodzących z gospodarki opartej na współdzieleniu pracy, takich jak UberPOOL.

W Stanach Zjednoczonych Metropolitan Atlanta Transit Authority (MARTA) nawiązała współpracę z Uber, a w Dallas DART współpracuje z aplikacją ridesharing app Lyft, aby ułatwić i ułatwić dzielenie się podróżą. Summit, dojeżdżające do pracy miasto w New Jersey, poszło o krok dalej. Zamiast budować kolejny parking przy swojej stacji tranzytowej, aby poradzić sobie z rosnącą liczbą osób dojeżdżających do pracy, miasto płaci Uber, aby zaoferować osobom dojeżdżającym do pracy darmowe lub bardzo tanie przejazdy, pomagając w redukcji zanieczyszczeń i zatorów.

Oprócz tego, że jest przyjazny dla środowiska, system „ride sharing” może przynieść duże oszczędności finansowe. The Washington Metropolitan Area Transit Authority rozważa wykorzystanie Uber i Lyft w programie wspólnego przejazdu dla osób starszych i niepełnosprawnych, który, jeśli się powiedzie, może przynieść oszczędności rzędu 6 milionów dolarów rocznie.

To nie są tylko samochody, które są dzielone. Systemy wspólnego korzystania z rowerów szybko stają się sposobem na ominięcie zatłoczonych miast. Na przykład rząd chiński od lat promuje system rowerów publicznych. Jednak aby przyciągnąć uwagę opinii publicznej, trzeba było dopiero rozpoczynać działalność.

Sam Szanghaj ma teraz na swoich ulicach ponad 450.000 wspólnych rowerów. Ofo i Mobike są najpopularniejszymi firmami w Chinach zajmującymi się wypożyczaniem rowerów, mistrzami âdocklessâ bike sharing, co oznacza, że rowery można parkować wszędzie, a nie tylko przy wyznaczonych stojakach. Rowery są zlokalizowane za pomocą GPS i aplikacji. W Wielkiej Brytanii, Ofo testuje swój system w Cambridge, a Mobike właśnie uruchomił go w Manchesterze.

Przyspieszona jazda pociągu

Pociągi są skutecznym sposobem przemieszczania dużej liczby ludzi, a ich znaczenie będzie rosło w miarę przesuwania się samochodów na boczny tor w naszych miastach.Na przykład Oslo powiedziało, że do 2019 roku wprowadzi stały zakaz ruchu samochodowego, podczas gdy Madryt planuje wprowadzić zakaz ruchu samochodowego w dużej części swojego centrum w ramach planu zrównoważonej mobilności „sustainable mobility plan”.

Dużym zainteresowaniem cieszą się pociągi tzw. „floating” lub lewitacji magnetycznej (Maglev), które jeżdżą na polu elektromagnetycznym uniesionym 8 mm nad torami. Są one tańsze w eksploatacji i utrzymaniu i mogą osiągać znacznie wyższe prędkości niż pociągi konwencjonalne. Są one już eksploatowane w Japonii, Chinach i Korei Południowej.

W skrzydłach czekają też superszybkie technologie. Hyperloop One, który napędza strąki przez tubę z prędkością do 760 mil na godzinę, jest już testowany.

Wszystko to jest dopiero początkiem â w przyszłości będziemy mieli w pełni zautomatyzowane, superszybkie, inteligentne systemy transportu publicznego dostarczające zintegrowane rozwiązanie, które będzie nas komfortowo witać od A do B przy zerowym stresie.