Dieta Kopenhaska: Wszystko, co musisz wiedzieć o kontrowersyjnym planie utraty wagi

W ostatnich latach kopenhaska dieta stała się w pewnym sensie zjawiskiem internetowym.

W styczniu 2018 roku plan pojawił się w odcinku Channel 4’s How to Lose Weight Well i został opisany przez dr. gospodarza programu Xand van Tulleken jako „karający”.

„To jedna z najbardziej przerażających diet na rynku”, powiedział. „Nie tylko dlatego, że jest to dzienny limit 600 kalorii.

W związku z tym jest ona szczególnie kontrowersyjna i nie jest polecana przez wielu ekspertów w dziedzinie zdrowia.

Co to jest Dieta Kopenhaska?

Dieta Kopenhaska, znana również jako Dieta Królewskiego Szpitala Duńskiego, to 13-dniowy plan, który, jak twierdzi, prowadzi do utraty wagi do 22 funtów.

Ścisła dieta krótkoterminowa, kalorie są mocno ograniczone, a posiłki składają się z żywności wysokobiałkowej i niskotłuszczowej.

Oprócz wzrostu, wagi, wieku i stylu życia, mężczyzna potrzebuje zazwyczaj około 2500 kalorii dziennie, aby utrzymać swoją wagę, zgodnie z NHS. Dla kobiet liczba ta wynosi około 2,000.

W miejsce brakujących składników odżywczych i alkoholu mają być przyjmowane suplementy witaminowe, a gotowanie z użyciem oleju i żywności, która nie znajduje się na liście diety kopenhaskiej, jest zakazane.

Ci, którzy decydują się go wypuścić, muszą również pić co najmniej dwa litry wody dziennie.

Działania niepożądane, które należy zgłaszać lekarzowi, obejmują skurcze mięśni, zawroty głowy i dezorientację.

Jeżeli dieta kopenhaska zostanie pomyślnie zakończona, po dwuletniej przerwie osoby mogą powtórzyć ten proces ponownie. Osobom, które zdecydowały się zrezygnować, zaleca się, aby nie próbowały jej ponownie przez sześć miesięcy.

Jak działa Dieta Kopenhaska?

Pomagając tym, którzy za nim podążają, w ciągu niecałych dwóch tygodni zrzucić znaczną ilość wagi, Dieta Kopenhaska zarzuca również przyspieszenie metabolizmu w perspektywie długoterminowej.

Chociaż istnieje kilka wariantów planu, przykład pierwszego dnia jest następujący:

Śniadanie – kawa z jedną kostką cukruLunch – 400g gotowanego szpinaku podawane z dwoma jajkami na twardo gotowanymi i pomidoremObiad – 200g steku z zieloną sałatką, sokiem z cytryny i sosem olejowym

Drugiego dnia dodaje się plaster zwykłego tosta, a obiad staje się szynką 250g z jedną filiżanką niskotłuszczowego jogurtu. Kolacja składa się z 200g pieczeni wołowej z takim samym dodatkiem jak pierwszego dnia.

Plan jest kontynuowany w podobny sposób przez pozostałą część 13 dni, choć posiłki różnią się nieznacznie. Inną kolacją, na przykład, może być 250g miseczka asortymentu z jednym gotowanym jajkiem i wiórami marchewkowymi.

Czy Dieta Kopenhaska działa?

Podczas gdy plan może spowodować szybką utratę masy ciała z powodu wycięcia kalorii, Alix Woods – dietetyk z Quest Nutra Pharma – nie zalecałby przestrzegania diety kopenhaskiej.

„Jest to niezdrowa dieta ze względu na bardzo ograniczoną ilość kalorii i składników odżywczych. Brakuje jej odżywiania, ponieważ istnieje nierównowaga w spożyciu białek, węglowodanów i tłuszczów podstawowych”, wyjaśnia.

Może to prowadzić do niedożywienia i z pewnością problemów energetycznych, ponieważ spożycie kalorii jest ograniczone do 600-1000 kalorii dziennie, co stanowi mniej niż połowę zalecanych kalorii dla mężczyzn i kobiet”.

Alix nadal zgłasza swoje obawy dotyczące posiłków, z których składa się dieta kopenhaska.

„Zachęca tylko do picia kawy z cukrem – substancją odżywczą – na śniadanie. Może to spowodować gwałtowny wzrost stężenia hormonu stresu i wzrost krążącej glukozy, powodując skoki poziomu cukru we krwi i spadki energii” – mówi.

Inne posiłki są wypełnione białkami z czerwonego mięsa, które potencjalnie mogą zachęcać do wzrostu „złego” lub LDL cholesterolu i mogą prowadzić do innych powikłań sercowo-naczyniowych”.

Alix podsumowuje, wskazując na kolejną negatywną stronę planu i wyjaśnia, w jaki sposób aktywność fizyczna byłaby niezwykle trudna.

„Przy takiej diecie traci się wodę, a nie tłuszcz, i gdy tylko człowiek zje normalnie, waga prawdopodobnie powróci do normy”, dodaje.

Bez wystarczającej ilości składników odżywczych ćwiczenia fizyczne w większości przypadków są niemożliwe i mogą prowadzić do marnotrawstwa mięśni oraz wpływać na zdrowie i metabolizm kości.

Po raz kolejny potwierdza to, że nie jest to zdrowy sposób odżywiania się, będąc tak ograniczonym i najlepiej byłoby, gdyby był on monitorowany przez lekarza, gdyby był „zalecany”.