Cztery możliwe wizje przyszłości transportu publicznego

Sposób przemieszczania się ludzi zaczyna się zmieniać, a jako profesor strategii transportowej zastanawiam się raczej, czy środki transportu, z których korzystamy dziś, będą nadal istniały na przełomie następnego wieku.

Dorastając, moją ulubioną książką była encyklopedia pasztetów dla dzieci, wydana po raz pierwszy w 1953 roku. Na jednej, dwustronicowej rozkładówce znalazł się pejzaż miejski z adnotacjami, przedstawiający wszystkie aspekty środowiska architektonicznego, z których większość znamy jeszcze dziś. Różne środki transportu ilustrowały pociągi, autobusy, ciężarówki, taksówki, motocykle, rowery, piesi i samochody prywatne, które nadal współpracują ze sobą jako system w zasadniczo taki sam sposób.

Ale cały szereg możliwych (choć nie nieuniknionych) zmian społecznych i technologicznych może zrewolucjonizować sposób podróżowania w nadchodzących dziesięcioleciach. Obejmują one zakrojone na szeroką skalę reakcje na agendę w zakresie zmian klimatycznych oraz zaopatrzenia w energię i bezpieczeństwa energetycznego; zmieniające się trendy demograficzne (takie jak rosnąca liczba osób starszych); rozwój gospodarki opartej na współpracy; coraz częstsze wykorzystywanie dużych ilości danych; oraz widoczną nieuniknioność samochodów bez kierowców.

Aby zbadać, jak może wyglądać przyszły system transportu miejskiego, niedawno kierowałem projektem dla nowozelandzkiego Ministerstwa Transportu, badającym, jak ludzie mogą podróżować w roku 2045. Pomogłem opracować cztery scenariusze, wzdłuż dwóch osi zmian.

Pierwsza oś traktowana jako automatyka â na jednym końcu, pojazdy są nadal napędzane tak samo jak dzisiaj (automatyka częściowa). Z drugiej strony, są one bezobsługowe (pełna automatyzacja). Druga oś związana jest z tym, jak gęste mogą stać się miasta â jednej przyszłości, gdzie ludność jest bardziej rozproszona (jak Los Angeles), a drugi gdzie jest skoncentrowana w większym zagęszczeniu (bardziej jak Hong Kong). Mając na uwadze te osie, stworzyłem cztery możliwe przyszłości dla transportu publicznego, które mogłyby zaistnieć w miastach na całym świecie.

1. Wahadłowce współdzielone

W âshared shuttleâ miasta, popyt reagują minibusy, taksówki w stylu Uber i mikro-mody â, takie jak wspólne rowery, rowery elektryczne i poduszkowce â do pokrycia ostatniej miliâ do celu są powszechne. Wynajem tych różnych środków transportu jest prosty, dzięki płynnym systemom rezerwacji i płatności oraz kwitnącemu duchowi przedsiębiorczości wśród wielu komercyjnych, społecznych i rządowych dostawców usług transportowych. Tymczasem nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska oznaczają, że posiadanie samochodu jest droższe niż kiedyś, a prywatne pojazdy są ograniczone do przedmieść.

Elastyczność jest główną cechą tego scenariusza, z pojazdami i usługami, które dostosowują się do potrzeb jednostek, oraz z tym, jak przestrzeń nieustannie dostosowuje się do potrzeb miasta jako całości. Istnieje również etos współpracy, wzmocniony przez rozwój bardziej zwartego i gęsto zaludnionego miasta, podczas gdy postęp w kierunku pełnej automatyzacji jest powolny ze względu na kwestie bezpieczeństwa i prywatności.

2. Rynek mobilności

Samochody prywatne nadal dominują w transporcie miejskim w scenariuszu rynku mobilności. Wielu obywateli mieszka i często pracuje w rozproszonych, o niskiej gęstości zaludnienia obszarach podmiejskich, ponieważ mieszkania w centrach miast stały się zbyt drogie, by większość z nich mogła sobie na nie pozwolić. Mniej osób chodzi pieszo i jeździ na rowerze ze względu na duże odległości. Zmniejszyło się również wykorzystanie transportu publicznego, ponieważ mniej gęste sieci transportowe oznaczają, że istnieje mniej rentownych tras, chociaż ograniczona sieć zautomatyzowanych pociągów i autobusów jest nadal wykorzystywana do wycieczek do centrum miasta.

Od lat 2010 r. wykorzystanie samochodów nieco spadło, ponieważ środki aktywnego zarządzania, takie jak wstępnie wydzielone szybkie pasy ruchu i opłaty drogowe, są obecnie niezbędne do kontrolowania zatorów komunikacyjnych, pomimo zakończenia w niedawnej przeszłości dużego programu budowy dróg.

Zamiast tego, komercyjnie dostarczane z góry opłacane spersonalizowane pakiety âmobility pomagają stymulować korzystanie z całej gamy opcji wspólnej mobilności, takich jak car-pooling, wypożyczalnia rowerów i systemy taksówek lotniczych. Stanowią one obecnie około jednej czwartej wszystkich podróży.

3.Połączone korytarze

Społeczeństwo w tym zaawansowanym technologicznie, wysoce zurbanizowanym świecie połączonych korytarzy charakteryzuje się przenikliwym, ale posłusznym społeczeństwu obywatelem, który w zamian za możliwość korzystania z niezwykle wydajnego systemu transportowego handluje dostępem do swoich danych osobowych. Fizyczne przełączanie się pomiędzy różnymi usługami lub nawet różnymi środkami transportu jest bezproblemowe dzięki dobrze zaprojektowanym punktom przesiadkowym oraz w pełni zintegrowanym systemom rozkładu jazdy, sprzedaży biletów i informacji.

Podróżni mogą na przykład poruszać się pieszo, jeździć na rowerze elektronicznym lub wziąć odpowiadający na zapotrzebowanie minibus do głównego węzła przesiadkowego, następnie wsiąść do kolejki wysokiej częstotliwości, aby przejechać przez miasto i wreszcie wziąć wspólną, autonomiczną taksówkę do miejsca docelowego. Każdy z nich będzie prowadzony przez spersonalizowaną, wszechstronnie znaną aplikację âtravel ambassadorâ na swoim smartfonie lub wbudowanym chipie, co zminimalizuje ogólny czas podróży, a może zmaksymalizuje możliwości zwiedzania, zgodnie z ich preferencjami.

Prywatne samochody nie są naprawdę potrzebne. Ludzie ufają technologii, która zapewnia niedrogie i bezpieczne usługi transportowe i doceniają życie w pobliżu pracy, rodziny i przyjaciół.

4. Duża ilość pojazdów

W tej przyszłości floty różnej wielkości pojazdów bezzałogowych zapewniają obecnie około trzech czwartych tych podróży, które nadal muszą odbywać się przez miasto o niskiej gęstości i zaawansowanej technologii. Te strąki w dużej mierze zastąpiły większość istniejących usług transportu publicznego i zdecydowaną większość samochodów będących własnością prywatną.

Ludzie nadal chodzą lub jeżdżą na rowerze na krótsze wycieczki. Jednak strąki są tak wygodne, że zapewniają niedrogie podróże od punktu do punktu dla osób niezadowolonych z wirtualnych interakcji. Pasażerowie mogą płacić jeszcze mniej, jeśli zgodzą się dzielić z innymi. Strąki są również w pełni podłączone do Internetu, a ich cena jest dostosowana do potrzeb klienta. Ostatecznie, strąki dają ludziom swobodę pracy, nauki lub życia tam, gdzie pogoda jest najlepsza lub domy są najtańsze.

Moje badania nie przesądziły, jaki scenariusz należy realizować. Stwierdzono jednak, że transport publiczny będzie musiał ewoluować, aby sprostać przyszłym wyzwaniom, i że rola rządu nadal będzie miała kluczowe znaczenie w przyszłości, bez względu na to, jaką drogę wybierzemy. Osobiście jednak, jeśli zostaniemy zmuszeni do dokonania wyboru, myślę, że Iâd preferuje wspólną przyszłość transportu wahadłowego bardziej niż inne â wydaje się to po prostu bardziej towarzyskie.